Citroencake

Als ik de badkamer uit kom komt de geur van citroencake mij tegemoet, en ik moet meteen aan mijn oma denken, aan de manier dat haar huis soms rook als we uit school kwamen op vrijdagmiddag -gelukkig komt ze nu af een toe nog een paar plakken langs brengen-. Als ik niet opschiet ben ik niet op tijd om de cake uit de oven te halen. En ja hoor, als ik beneden kom, nog 2 minuten voor de wekker gaat.
Ik maakte een suikervrije, glutenvrije, en zuivelvrije versie van de citroencake die bij mij zo veel herinneringen oproept. Het recept vind je hier:



Wat heb je nodig?
- 250 gr. plantaardige boter
- 75 gr. kokosbloesemsuiker
- 150 gr. rijststroop (dit staat gelijk aan 100 ml)
- geraspte schil van 2 (biologische) citroenen
- 4 eieren
- 250 gr. haverbloem (je kunt hier ook gewone bloem gebruiken)
- 2 theelepels (wijnsteen)bakpoeder
- 1/4 theelepel zeezout
- maanzaad (zoveel je wilt)

Ennu? 
- Verwarm de oven voor op 170°C
- Vet een cakevorm (vb. 30 cm) in met plantaardige boter of olie, je kunt voor de zekerheid de bodem ook nog bedekken met bakpapier (dit raad ik aan)
- Roer de boter, kokosbloesemsuiker en rijststroop met een spatel door elkaar totdat je een romig mengsel hebt
- Roer de citroenrasp door het botermengsel (zorg ervoor dat je de citroenen goed wast voor je ze   raspt!)
- Meng in een aparte kom de (haver)bloem met het bakpoeder en het zout
- Voeg 1 ei en 1 eetlepel van het bloemmengsel toe aan het botermengsel en roer dit goed, herhaal dit voor alle 4 de eieren

- Meng nu ook de rest van het bloem door het mengsel
- Giet het cakebeslag in het bakblik
- Strooi maanzaad over de bovenkant van de cake en meng met de spatel het maanzaad door het bovenste laagje van het beslag (je kunt ook maanzaad door het beslag mengen voor je het in het cakeblik giet)
- Bak de cake in het midden van de oven voor ongeveer 50 minuten, controleer met een satéprikker of breinaald in het midden van de cake of deze gaar is
- Laat de cake gedeeltelijk afkoelen voor je hem uit de vorm haalt

PS: warm is de cake het allerlekkerst! ;p

En:
The smell of lemoncake fills my nose when I open the door to leave the bathroom, and immediately it makes me think of my grandma. Sometimes, when we came home from school on a friday afternoon, her house would smell delicious, just like our house smells now -luckily she still brings along some pieces once in a while-. I have to hurry now, before the cake has to be taken out of the oven. I was right, as I came downstairs, just two minutes left.
I made a sugarfree, glutenfree, and diaryfree version of the lemoncake that reminds me of so much memories. Well, here's the recipe :)

What do you need?
- 250 gr. vegetable butter
- 75 gr. coconutblossomsugar
- 150 gr. rice-syrup (equal to 100 ml)
- lemonzest from two lemons
- 4 eggs
- 250 gr. oat flour
- 2 teaspoons bakingpowder
- 1/4 teaspoon seasalt
- poppyseeds

What to do?
- Preheat the oven at 170°C
- Prepare a cakeform (eg. 30 cm) -using bakingpaper is highly recommended-
- Mix the butter, coconutblossomsugar, and ricesyrup  using a spatula until the mixture is nice and smooth
- Mix the lemonzest with the buttermixture (make sure you clean the lemons really well before zesting)
- In a different bowl, mix the (oat)flour with the bakingpowder and salt
- Add 1 egg and 1 tablespoon flourmix to the the buttermixture until smoot, do this for all 4 eggs
- Now mix the rest of the flour in
- Put the mixture in the cakeform
- spread some poppyseeds on top of the cake and mix the seeds with the upper layer of the mix using a spatula (you can also mix poppyseeds with all of the cakemix)
- Bake the cake in the middle of the oven for about 50 minutes, make sure the cake is done by poking a skewer in the middle of the cake
- Let the cake cool down for a while before removing the form

PS: this cake is best when warm!


Comments

  1. Oohh dit lijkt me zó lekker! Ik hou echt van maanzaad. Sinds ik in Duitsland woon is mijn favoriete taartje dan ook echt Mohnkuchen! Ik sla 'm op, dit recept. Mooie herinnering aan je oma ook <3

    ReplyDelete
  2. Ohh, Mohnkuchen heb ik nog nooit gegeten, het klink wel heerlijk, dus ik ga het zeker eens maken (of gewoon lekker lui ergens eten)!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts